Úvodní strana   e-mailový klient   Vytiskne stranu
 English
Vítejte v „Galerii pod Radnicí“ Zlín

 A K T U A L I T Y

Kal. J.VELČOVSKÝ 2025

Art-naive 2024
Zuzana Honsová - autorský kalendář 2024 k zakoupení v Galerii pod Radnicí...
Marcela Grigarová - autorský kalendář 2024 k zakoupení v Galerii pod Radnicí...

 P A R T N E Ř I

František Květoň
v Galerii pod Radnicí 2024
Svět úvěrů.cz
Vítejte ve světě úvěrů, kde zdánlivě složité pro Vás bude hračkou.
RealTools Zlín
Inzertní a prodejní katalog zboží...


A / B / C / Č / D / E / F / G / H / I / J / K / L / M / N / O / P / Q / R / S / Š / T / U / V / W / X / Y / Z / Ž / /


Baborák Ivan, malíř a grafik

Narozen 20.11.1955 v Chrudimi. Jeho tvorba je inspirována surrealistickými tradicemi a existencialismem šedesátých let.

Nyní nejsou v nabídce žádná díla.



Baroš Bedřich

BAROŠ Bedřich - malíř * 24. 6. 1936 Rožnov pod Radhoštěm - Tylovice + 14. 12. 1974 Brno Absolvoval Školu uměleckých řemesel v Brně. Po přesídlení do Zlína se stal propagačním grafikem ve Svitu. V letech 1965-8 působil ve výtvarné skupině 5+2.

Nyní nejsou v nabídce žádná díla.



Bartoš Břetislav, Ak.mal.

BARTOŠ Břetislav, malíř a grafik *1893 +1926 Narodil se ve Frenštátě p.R. a zamřel na TBC v Dolních Mokropsech u Prahy Studoval pražskou AVU u prof. Schwaigra, Pirnera a Bukovace. V roce 1914 byl spoluzakladatelem uměleckého spolku Koliba (moravská konkurence pražské umělecké besedy se kterou také vystavoval). Jako italský legionář byl pověřen generálem Grazianim, aby maloval výjevy z fronty. Námětově se stále vracel do rodného kraje a maloval obrazy Ondráš a Juráš, Zbojnici u ohně,Orání čili Jaro v Beskydách, Návrat z pole a řadu portrétů. Ilustroval také Slezské písně Petra Bezruče. R. Parma vydal na pohlednicích jeho krojové studie pod názvem Valašské písničky.

V nabídce je 1 umělecký předmět.



Beneš Karel, ak.mal.

Narozen 1.5.1932 ve Vlčnově. Studia: VŠUMPRUM v Praze 1950-1955 uprof. Strnadela. Věnuje se grafice, ilustraci a Ex Libris. Člen Sdružení českých umělců a grafiků Hollar. Ilustroval na 60 knih.

V nabídce jsou 3 umělecké předměty.



Benešová Daniela

Nyní nejsou v nabídce žádná díla.





Bím Tomáš

Tomáš Bím se narodil 12.11.1946 v Praze. Žije a pracuje v Letech u Prahy. Ve své výtvarné činnosti se věnuje volné a užité grafice, ilustraci, kresbě, plakátové tvorbě a malbě. Od roku 1999 je členem Spolku českých grafiků Hollar. Uspořádal okolo sta samostatných výstav a zúčastnul se mnoha kolektivních výstav doma i v zahraničí. Je autorem ilustrací k řadě knih a časopisů, např.: J.Černý: Auto na výletě, ČTK (1976), Hurá na výlet, ČTK (1978), I hoši někdy pláčou, Studio JC-Tabu (1999), J.Škvorecký: Smutek poručíka Borůvky, MF (1991), Konec poručíka Borůvky, MF (1993) Spolupracuje s filmem a televizí a je zastoupen v bibliofiliích. Za svoji tvorbu získal významná uznání a ocenění.

V nabídce je 14 uměleckých předmětů.



Blažek Jan

BLAŽEK Jan - malíř Nar. 10. 1. 1920 Křídla u Nového Města na Moravě,+ 5. 9. 1981 Uherské Hradiště Vystudoval malířství na Škole umění ve Zlíně u Wiesnera a Gajdoše, kde po absolvování působil jako asistent u restaurátora Doc. Frant. Petra. Na škole zůstal jako profesor i po její změně na SUPŠ a přemístění do Uherského Hradištěa. Zde vedl ateliér užité malby. Byl figuralistou a krajinářem. Často vystavoval a jeho díla jsou zastoupena v galeriích a soukromých sbírkách v ČSR i v zahraničí a jsou součástí četných společenských prostor.

Nyní nejsou v nabídce žádná díla.



Born Adolf, Ak.mal., malíř a grafik

Narodil se 12.června 1930 v Českých Velenicích. Studoval rok výtvarnou výchovu na PFUK a v letech 1950-1955 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové a AVU v Praze u profesora Antonína Pelce v ateliéru ilustrace a karikatury. Brzy po absolvování školy kreslil karikatury pro časopisy, ilustroval knihy zpočátku i ve dvojici s přítelem Oldřichem Jelínkem. Celkem ilustroval lustroval na 400 knih autorů- Hašek, Horníček, Macourek, Ota Pavel, Žáček, Nepil, Erben, Čapek, Vodňanský, Gregore, Hercíková, Svěrák, Petiška, Neff... a zahraničních autorů- Defoe, Lintgrenová, France, Doyle, Poe, Pirandelo, Marco Polo, Durrel, Dahl, Bengtsson, Twain, Dickens, Wodehouse, Shakespeare, Verne, Cronin, Marshall, Salinger, London,... V roce 1957 se účastní výstavy ilustrátorů v pražské galerii Fronta. V roce 1959 má první samostatnou výstavu spolu s O.Jelínkem v galerii Fronta a výstavu v divadle Rokoko. V roce 1960 vytváří první litografie, které postupně vytěsní linoriteckou tvorbu. V roce 1961 je přijat do SČUG Hollar. V roce 1964 se A.Born zúčastnil výstavy světové karikatury v Montrealu, kde pak v roce 1977 získal cenu Grand Prix. První animovaný film #Až já budu velký# spoluvytváří r.1964 ve studiu Jiřího Trnky s režisérem Václavem Bedřichem. V roce 1972 vzniká první animovaný film #Co kdyby# trojice Miloš Macourek, Jaroslav Doubrava, Adolf Born. Následují další úspěšné a oceněné filmy této trojice, které se staly známými a oblíbenými doma i v zahraničí:filmy Mindrák - 1.cena v Ottavě r.82 a v Bilbau, 1.cena v Tampere, Robinson Crusoe - Cena Národní galerie a cena na Mezinár. filmovém festivalu ve Zlíně, Nesmysl - 1.cena na film.festivalu v Teheránu a hlavní cena v Melbourne, a další animované filmy. Celkem se podílel na vzniku více než 70 animovaných filmů.Od roku 1976 počínají práce na realizaci seriálu Mach a Šebestová, později práce na dalším úspěšném seriálu Žofka a spol..., které se stávají pro obrovskou popularitu českou animovanou filmovou klasikou.

V nabídce je 10 uměleckých předmětů.



Bouda Cyril

Nyní nejsou v nabídce žádná díla.



Brázda Jiří, ak.mal.

Jiří Brázda,malíř a grafik Narodil se 9. 5. 1952. Vystudoval SUPŠ v Praze, obor hračky a dekorativní předměty, a VŠUP u prof. Z. Sklenáře a J. Mikuly. Od r.1982 se zúčastnil mnoha výstav doma i v zahraničí, např.: Slovensko, Polsko,Německo, Belgie,Holandsko, Kanada, Japonsko, Velká Británie, Francie, Itálie atd. Je členem SČUG Hollar.

V nabídce jsou 3 umělecké předměty.



Brichcín Roman, malíř

ROMAN BRICHCÍN Galerie Pod radnicí, Zlín 12. 10. 2017

Když jsem se procházel mezi vystavenými obrazy, napadlo mne: je tolik odnoží věd (a pavěd) o umění... Máme historii umění, sociologii umění, psychologii umění, a samozřejmě ten, kdo ničemu nerozumí, ten je teoretik umění. Ale proč nemáme také teologii umění? A právě tvorba Romana Brichcína se k takové otázce nabízí. Autor se široce věnuje náboženské tématice, i když zde vystavuje díla jiná. Má za sebou také řadu úspěšných realizací, které si můžete prohlédnout na internetu, třeba vitráže v Liticích u Plzně. Mě nejvíce zaujala křížová cesta v Kamenici nad Lipou. Zde do rustikálně barokních pískovcových soklů místního kameníka zasadil své emailo-smalty, které svou jasnou mariánskou modří září do dálky, doplňují genia loci tichého omšelého místa a řekl bych (autor odpustí) až poněkud s odvážnou urputností oživují starou památku, předtím pohlcenou šerem lesa, listím a mechem. Je v tom cosi rozporuplného, cosi kladně kontrastního a taková je i celá autorova tvorba, alespoň viděno mýma očima. Jejími výrazovými pilíři je kontrast a symbolika. Kontrast barev, plných sytých ploch a jemných valérů, jiskření a monotónnosti. Kontrast pevných, prokreslených postav a jejich souputníků, lineárně načrtnutých, často jen zkratkovitě v kresebné linii. Kontrasty a symboly, a tím myslím i symbolické pózy těl, vyžadují od diváka soustředění, hledání míry, rovnováhy. Tím jej vtahují do zobrazených dějů a zaostřují jeho pozornost k vnitřnímu poselství obrazu.

Světoznámý filozof a poslední opravdový chasíd, Martin Buber napsal, že „ obrazy dobra a zla neustále hrají stínovou hru v srdci každého člověka“. Přitakám tomu já a stejné souznění je patrné také z těchto obrazů. Jsou to díla výrazně teofanická, uvádí Boha do skutečného života, do našich skutečných situací. Vyřazuje z nich útěcha i neútěcha, sveřepost i oddanost, láska a lhostejnost, radost i zlo, zklamání a únava po dlouhé cestě i touha po troše obyčejného oddechu. Ale zase by to nebyl tento autor, aby jako protiklad k obrazům, zamýšlejících se nad lidskou existencí, netvořil z čisté radosti plátna s jazzovou tématikou, plná barev a nadneseně řečeno i tónů. My z celého cyklu máme možnost vidět na vlastní oči jen jeden jediný,“ Sax“.

Autor nás trochu provokuje tím, jak vnímá lidské bytí, naši pouť po tomto světě, o kterém ostatně řekla španělská mystička středověku, Terezie z Ávily, že je to“ nepříjemně krátký nocleh v naprosto nevyhovujícím hostinci“. Postavy jeho obrazů zřím většinou osamocené, a nemusí to být zrovna tak evidentní jako „Žena, které rostou ze zrcadla barevné květy“. I z dějově bohatých obrazů čiší na mne opuštěnost jednotlivých postav. Výjevy mají blízko k podobenstvím starozákonním, novozákonním, židovským, ale tyto paralely není snadno nalézt. Vše je přeneseno do poloh našich všedních dní, kdy chodíme po všedních ulicích se všedním srdcem plným všedních lásek a všedních myšlenek. Výjevy působící trošičku přízračně a snově jsou však reálné vize, plynoucí z vyšších řádů duchovního porozumění. Jak by řekl můj stálý průvodce vernisážemi, Carl Gustav Jung, zobrazují v podvědomí zasuté, ale existující archetypy, doprovázející člověka z časů prenatálních až post mortem.

V obrazech Romana Brichcího se zrcadlí naše bezvýznamné obavy, bezmyšlenkovitá přitakání, naše každodenní hemžení a letmá přátelství. Kde v nich jsou tedy spojnice svízelné skutečnosti a lidských snů o naději, blaženost a lásce,o pochopení a kráse, bez nichž Boží dar umění nemůže existovat a ani by nedokázal proniknout k našim srdcím? Malíř to ví a ví to i řada z nás, či alespoň tuší, že za tímto světem se skrývá netušený, jiskřivý plamen naděje, který vskutku stojí za hledání nejen ve vystavených dílech, ale i ve skutečném životě. Vždyť již svatý Tomáš Akvinský tvrdí, že zlo eo ipso, tedy samo o sobě, jako konkrétní pojem neexistuje, jde pouze o nedostatek dobra.

Pro ty, kteří od úvodního slova vyžadují různé ty –ismy a škatulky a případně to srovnávají s internetovými stránkami, pár poznámek. Četl jsem kdes, že Brichcího tvorba je tvorba existencionální. Emocionalita a expresivita jeho tvorby nepramení, jak předpokládají někteří jeho vykladači, ovšem z roviny surreálné, ale z roviny duchovní. Nejde o žádné „setkání růže a deštníku na operačním stole, jak surrealismus charakterizoval jeden z jeho otců, Marcel Duchamp, ale o duchovní zpodobení lidského nitra, lidské existence ve světě. Myslím však, že to není bezbožecký a zoufalý existencionalismus Sartreův. Je to sice zobrazení člověka v akci a člověka trpně zmítaného, člověka zachyceného v kleci vztahů a náruživostí, ale zároveň bytosti, čekající na zázrak, zachycené v proudu Božího dechu, který, jak známo, „vane, kam chce“. Nebojím se říci, člověka barokního, který jednou částí své bytosti lne k nebi, Bohu a Panně Marii a druhou částí je fascinován vidinami zmaru, červů těla požírajících, magií a žhnoucími plameny pekla. V Brikcího tvorbě lze poměrně lehce vystopovat onen barokní habitus lidské a tvůrčí duality. Snad i proto lze na obrazech nalézt barokizující symboly, lebky, levitace, zrcadla. Obraz „Studentský pokoj“ je dokladem. Nikdo nepřehlédne postavy psů. U nich je ovšem vykladač na pochybách. Pes je totiž nositelem symbolistní dvojakosti. Jde o symbol domácí pohody, víry, věrnosti a inteligence, jak byl pes sv. Dominika, nesoucí v tlamě pochodeň, zapalující svět, jak se zjevil matce světce před porodem? Nebo jde o špinavé a vyzáblé, stále hladové symboly pomíjejícnosti a zkázy, o posly jiných, záhrobních světů, evokujících egyptské božstvo se psí hlavou, Anubise, vládce říše mrtvých? Ale ponechme oněm tvorům jejich tajemství a tajuplnost.

Přistupujme k obrazům Romana Brichcího s předsevzetím, že v nich nebudeme jen školometsky hledat významy nejrůznějších alegorií, jako bychom luštili nějakou křížovku; že se nebudeme usilovně a všetečně snažit číst v autorově soukromém diáři. Hledejme v nich především onu skrytou radost, která je vlastní každému opravdovému Dílu. Tentokrát to bude pro nás diváky o trochu těžší a klopotnější, nežli jsme zvyklí. Zkrátka, chce to pravdivý vhled do našeho nitra, víc vnitřní tichosti a míň rádoby učených debat po vernisáži u vínečka. Pak teprve budeme oprávněni vstoupit mezi tyto obrazy, aby nás přijaly do svého mystického společenství, abychom byli účastni na jejich tajemství. Přece tato masivní konfrontace mezi tvůrcem a divákem je něco úžasného, neodehrává se na každé výstavě ani každý den a evokuje výtrysk pozitivní energie z pláten, která jsou jí nabita.

A tak na závěr nezbývá, než poděkovat umělci a také manželům Kamenským, majitelům galerie, že nám připravili tak nevšední zážitek. Až se vydáme z těchto sálů do labyrintů bludišť našich všedních životů, ať nám při vzpomínce na tuto výstavu pokaždé vstoupí do duše klid, smíření, pokoj a radost. Vždyť ve skutečném životě a ve skutečném umění ani o nic jiného jít nemůže.

PhDr.et Mgr. LubomírFilip Piperek, EqM.

V nabídce jsou 2 umělecké předměty.





Burgetová Zdeňka

Zdeňka Burgetová Narozena v Rájci - Jestřebí, žije a pracuje v Praze. Studia na Pedagogické fakultě UK, prof.Cyril Bouda, Karel Lidický, Květoslav Ondrýs ...Má ráda květy i kameny, strukturu dřev. Všechno, co je nadáno růstem a růstu podrobeno.

Nyní nejsou v nabídce žádná díla.



Čančíková Naděžda, ak.mal.

Čančíková Naděžda Nar.1951 v Praze Studia: SOŠV Praha, VŠUMPRUM Praha u prof. Z.Sklenář, J.Anderle. Působí jako pedagog ve výtvarném oboru Základní umělecké školy. Autorka se věnuje tvorbě volné grafiky, exlibris, knižní ilustraci a kresbě. Z grafických technik užívá hlavně kombinované techniky tisku z hloubky, zejména lept s akvatintou. Výstavy: Zlín, Vídeň, Uh.Brod, Bratislava, Vsetín, Mikulov, Dánsko (Lemwig, Norre Uttrup kirke), Belgie(L.O.Wawer)

V nabídce jsou 4 umělecké předměty.

Autoři [ 1 - 1 ]>>> následující autoři [ 140 ]